Piekeren verminderen

Piekeren verminderen kun je gelukkig leren.  Want niets is zo vervelend als nare gedachten die door je hoofd blijven cirkelen. Hoe kun je die verminderen? Deze vraag krijg ik vaak in mijn praktijk van coachees. Ik zelf kan er ook wat van maar heb hier toch beter mee om leren gaan. Het is een proces waar jij jezelf in kan trainen!

Waarom piekeren wij eigenlijk?

Piekeren is een manier van omgaan met angst, het zorgt ervoor dat dit gevoel tijdelijk even minder wordt. Mensen gaan er vaak vanuit dat piekeren zin heeft en dat het iets oplost. Maar dat is niet zo. Integendeel: piekeren staat het oplossen van je problemen juist in de weg. Bij piekeren kom je niet tot een plan, je blijft in dezelfde cirkeltjes denken. Vaak gedreven door angst over de ergste dingen die kunnen gebeuren. Zeg nou zelf, negen van de tien keer komen die rampscenario’s helemaal niet uit en valt het achteraf gezien best mee toch? Wat kun je hier nu tegen doen? Lees de 5 tips hieronder:

Tips om het piekeren te stoppen:

Bewustwording:

Piekeren begint met bewustwording. Op welke momenten pieker je en waarom? Wat is je angst en is deze reëel? Daag hierin je eigen negatieve doemscenario gedachten uit en onderzoek je angst. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Hoe groot is die kans nou echt? En als dat nu wel zou uitkomen, ben ik dan sterk genoeg om hiermee om te kunnen gaan? Vaak zal je zien dat je door piekeren de grote en de ernst van het probleem in je hoofd overschat. Door je angst heb je een minder open blik waardoor je mogelijke oplossingen sneller over het hoofd ziet. Dus… monitor je gedachten, daag ze uit en zet er helpende gedachten voor in de plaats.

Schrijf je zorgen op:

Hou een pieker dagboek bij, ook als je in de nacht wakker word. Dit kan overzicht maar ook inzicht geven over het geen waar je over piekert. Hierdoor kun je het gevoel hebben weer meer controle over je gedachten te krijgen. Daarnaast kan het je helpen je probleem of vervelende gedachten beter te ordenen. Vervolgens kun je een actiepunt of plan van aanpak opschrijven. Hierdoor kom je tot een concrete oplossing voor je probleem in plaats van hier over te blijven piekeren.

Praat over je zorgen:

Krop je pieker gedachtes niet op maar praat er met iemand over. Dit lucht op en je kunt steun ervaren van de ander. Daarnaast kunnen mensen waar je mee praat ook weer andere facetten belichten of mogelijke oplossingen aandragen waar je zelf (nog) niet aan had gedacht.

Leer te ontspannen:

Besef dat je niet overal controle over hebt, door te piekeren vergroot je je controle ook niet. Probeer liever afleiding te zoeken met ontspannende activiteiten. Wandel, ga in bad, luister naar muziek, kijk een leuke serie, doe ademhalings- of visualisatie oefeningen als je je gespannen voelt.

Twijfel niet langer

Neem een besluit! Piekeren en twijfelen kost een hoop energie die je effectiever kunt gebruiken. Breng voor- en nadelen van de verschillende besluiten in kaart. Kies voor de beste variant en accepteer zowel de positieve als de (mogelijk) negatieve gevolgen. Maak een plan hoe je met deze gevolgen om kan gaan. Hierdoor kom je verder en blijf je niet stil staan door je piekergedachten.