Omgaan met stress

Wat is stress?

We kennen het allemaal wel in onze drukke levens, stress. Een veel gehoorde term, maar wat is het eigenlijk? Je ervaart stress als de druk op jou om je aan te passen naar een ander persoon of situatie groot is. Bijvoorbeeld je leidinggevende die ambitieuze deadlines voor je stelt, verwachtingen van je partner en familie of je de lat voor jezelf misschien wel heel hoog legt. Hierdoor krijg je het gevoel overweldigd te worden door allerlei gebeurtenissen die je niet zelf onder controle heb. Dit ontstaat wanneer de druk van anderen of stressvolle situaties zo hoog wordt dat de grens van jouw persoonlijk aanpassingsvermogen wordt overschreden. Je ervaart te veel bronnen van stress en te weinig hulpbronnen die kunnen helpen om de situatie op te lossen en jouw spanning te laten verminderen. Je kunt stress ervaren in dagelijkse situaties zoals stress op het werk, zorgen over geld, onduidelijkheid over verwachtingen van anderen, niet naar je zin hebben in je relatie of op je werk etc. Stress kun je ook ervaren tijdens grote gebeurtenissen in je leven zoals verhuizen, ziekte, ontslag, kinderen krijgen, mantelzorger worden, aan een studie beginnen of met pensioen gaan. Compleet stressvrij leven is in deze tijd vaak niet haalbaar, maar langdurig onder stress staan zorgt ervoor dat de reserves van je lichaam en geest opraken en je uitgeput raakt. Hierdoor kun je overspannen, burn-out raken of andere psychische klachten krijgen die vaak langdurige uitval en ziekteverzuim hebben als gevolg. 

 

Coaching bij omgaan met stress

Hoe jij als persoon omgaat met stress hangt van meerdere factoren af zoals o.a. je genen, persoonlijkheid, opvoeding, (werk)omgeving, je veerkracht en hulpbronnen. Tijdens de coaching kijken we naar al deze factoren en welke invloed dit op jou heeft. Welke oorzaken of gebeurtenissen in jouw leven zorgen voor de stress die je ervaart en hoe ben je daar tot nu toe mee omgegaan? Welke gedachten, overtuigingen en emoties spelen bij jou een rol en hoe kun je hier nog meer mee omgaan? Hoe breng je meer zelfzorg en ontspanning in je leven om een gezonder evenwicht te krijgen tussen bijvoorbeeld je werk en privé?  Perfectionisme, assertiviteit, faalangst of een laag zelfvertrouwen spelen geregeld ook een rol. Als dit relevant is voor jou besteden we hier ook aandacht aan. Ben jij er klaar voor om positiever, met meer plezier en ontspanning in het leven te staan? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend intakegesprek.

Leave a Comment

Your email address will not be published.